Zamiast po lekcjach rozejść się do domów, na podwórka czy orlika uczniowie z klasy VI d w piątek 22 kwietnia 2016 r. przyjęli zaproszenie ks. Arkadiusza Ksyckiego i udali się do Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej na nietypowe zajęcia o charakterze interdyscyplinarnym. Aspekt stricte religijny, tj. pielęgnowanie właściwych postaw wobec sacrum, został połączony z elementami wiedzy historycznej i polonistycznej.

Najpierw w cieniu fasady czworobocznych Kolegiat dzieci usłyszały krótką historię Grodu Lecha. Następnie w skupieniu wysłuchały w muzeum prelekcji przewodnika, który barwnie i żywo opowiadał o zgromadzonych zbiorach. Uczniowie zapoznali się z gotycką rzeźbą sakralną, zbiorami złotnictwa takimi, jak: kielichy, monstrancje, puszki na komunikanty, relikwiarze (św. Urszuli, Barbary, Wojciecha). Podziwiali maestrię, z jaką wykonano krzyż Jakuba z Sienna, kielich królewski Dąbrówki, pateny, naczynia liturgiczne czy pierścienie arcybiskupów gnieźnieńskich oraz ich szaty liturgiczne.

Nie zabrakło też opowieści o realiach obchodów Millenium Chrztu Polski w 1966 r. Duże wrażenie wywarły na dzieciach nie tyle multimedialna relacja czy wystawa fotograficzna, co oryginalny pacyfikał fundacji arcybiskupa Jagiellończyka sprzed 1503 r. z relikwiami krzyża św. Była też okazja, by zobaczyć najcenniejszy eksponat- pektorał kard. Ledóchowskiego, bogato inkrustowany ametystami i brylantami oraz replikę Drzwi Gnieźnieńskich ze scenami z życia św. Wojciecha. Wrota nazywane „Klejnotem Królestwa” zostały drobiazgowo opisane przez pana przewodnika, podobnie, jak historia założonego w maju 1991 r. Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej.

Po zakończeniu zwiedzania wychowawczyni klasy VI d, pani Ewa Kubiak, podziękowała ks. Arkadiuszowi za piękną inicjatywę, stanowiącą uzupełnienie lekcji polskiego o skarbach katedry gnieźnieńskiej. Nie do przecenienia pozostaje fakt, że przy tej okazji uczniowie naszej szkoły wzbogacili swój zasób leksykalny. Wielu zapamięta nowe słowa, np. tonsura, bordiura, paliusz, pektorał itp. albo rozpozna świętych na podstawie ich atrybutów.

Warto nadmienić, że poprzez działanie uczyły się również klasy VI c i IV a, które w miniony wtorek zwiedzały muzeum z panią Tamarą Fuszpaniak i ks. Arkadiuszem Ksyckim.