W ramach wspomagania rozwoju dziecka podejmowane są specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje się poprzez odpowiednie oddziaływania o charakterze psychologiczno – pedagogicznym oraz profilaktycznym. W ramach tych działań w szkole realizowane są:
- Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze
- Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- Zajęcia korekcyjno-usprawniające
- Zajęcia rewalidacyjne
- Zajęcia logopedyczne
- Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
Wyrównywaniu szans służy przede wszystkim terapia pedagogiczna. Terminem tym określane są specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje się poprzez odpowiednie oddziaływania o charakterze psychologiczno – pedagogicznym oraz profilaktycznym. Terapia bywa też nazywana reedukacją lub zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi.
Korekcja jest poprawą działania zaburzonych obszarów przez ich ćwiczenie. Kompensacja - to złożony proces uzupełniania, wyrównywania braków oraz zastępowania deficytów rozwojowych i przystosowania się na innej możliwej drodze.
Logopeda szkolny zajmuje się:
- diagnozowaniem logopedycznym, w tym prowadzeniem badań przesiewowych wszystkich dzieci rozpoczynających naukę szkolną,w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu kompetencji językowych;
- prowadzeniem zajęć logopedycznych dla uczniów oraz udzielaniem porad i konsultacji dla rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowaniu jej zaburzeń;
- podejmowaniem działań profilaktycznych, zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, we współpracy z rodzicami uczniów
- współpracą z nauczycielami, specjalistami i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną;
- rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów;
- indywidualnych programów logopedycznych dostosowanych do poziomu i możliwości intelektualnych każdego dziecka.
Fizjoterapeutki prowadzące zajęcia korekcyjno-usprawniające zajmują się:
- wspomaganiem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, z chorobami o podłożu neurologicznym i genetycznym, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z innymi chorobami uniemożliwiającymi udział w zajęciach wychowania fizycznego;
- współpracą z innymi nauczycielami, wychowawcami, z pedagogiem, psychologiem i logopedą szkolnym;
- rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów;
- współtworzeniem indywidualnych programów edukacyjno- -terapeutycznych dla poszczególnych uczniów.