Innowacja „Kraje angielskiego obszaru językowego i ich kultura” to odpowiedź na duży poziom zaciekawienia uczniów podczas lekcji języka angielskiego, na których realizowane są treści kulturowe. Uczniowie mieli możliwość poszerzyć wiedzę o krajach anglojęzycznych, takich jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Kanada, Australia i Nowa Zelandia. Udział w innowacji dostarczył również uczniom wiedzy na temat historii tychże krajów, ich zabytków, geografii, a także ukazał ich życie codzienne, święta, tradycje i zwyczaje.

 

Tematycznie zajęcia były rozwinięciem zagadnień realizowanych w ramach godzin obowiązkowych zajęć z języka angielskiego dotyczących treści kulturowych (wg. „Programu nauczania języka angielskiego dla II etapu edukacyjnego”, autorzy: Ewa Piotrowska, Tomasz Sztyber, Katarzyna Komarnicka wyd. Macmillan Polska).

 

Innowacyjność zajęć opierała się na specjalnym doborze treści a dokładniej rozwinięciem treści przewidzianych Podstawą Programową w zakresie tematów dotyczących kultury krajów anglojęzycznych. Uczniowie zgłębiali wiedzę na zaproponowany temat, aby następnie przedstawić wyniki swoich poszukiwań na forum grupy w formie np. projektów, prezentacji itp. a tym samym podzielić się swoja wiedzą z rówieśnikami.

 

Dodatkowym, nieplanowanym elementem innowacji był projekt pt. „I want peace („Chcę pokoju”) jako reakcja na wydarzenia za naszą wschodnią granicą. Projekt zrealizowany został z udziałem uczniów z takich krajów jak: Litwa, Turcja, Rumunia, Włochy i Liban. Obejmował on m.in. dyskusje na temat pokoju i rozumienia przez uczniów tego pojęcia; wyrażenie swoich emocji w formie pracy plastycznej. Efektem końcowym projektu była wspólna, międzynarodowa galeria plakatów obrazujących jak istotne dla wszystkich, niezależnie od narodowości, jest poczucie bezpieczeństwa wypływające z panującego pokoju. Uczestnicy projektu wyrazili również swoje emocje i odczucia w sposób słowny podczas bezpośredniego połączenia on-line, które miało miejsce 9 maja 2022r;

 

Zapraszamy do obejrzenia bogatej galerii powstałych w ramach projektu plakatów:

 

W naszej szkole kładziemy nacisk na to, aby nasi uczniowie byli w przyszłości ludźmi otwartymi, tolerancyjnymi wobec innych kultur. Realizując innowację, poprzez poznawanie historii, tradycji i zwyczajów panujących w innych krajach uczniowie takie właśnie cechy w sobie kształtowali.

 

Informacje ogólne:

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 12 im. prof. Adama Wodziczki w Gnieźnie

Autor: Agnieszka Drzażdżyńska

Przedmiot: język angielski

Rodzaj innowacji: metodyczna, programowa

Data wprowadzenia: wrzesień 2021

Data zakończenia: czerwiec 2022

Więcej informacji o projekcie znajdziecie w dokumencie: Kraje angielskiego obszaru językowego ich kultura.