1 przerwa w realu

Informacje ogólne:

*          Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 12 im. prof. Adama Wodziczki w Gnieźnie

*          Autorki: Magdalena Gawrońska, Iwona Gąsiorek, Martyna Pakuła

*          Nazwa: Przerwa bez komórki

*          Rodzaj innowacji: organizacyjna, integracyjno-socjalizacyjna

*          Realizatorzy: Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski

*          Data wprowadzenia: 2 listopada 2017 r.

*          Data zakończenia: koniec roku szkolnego 2017/ 2018; planowana kontynuacja.

Więcej informacji o projekcie znajdziecie w dokumencie  INNOWACJA PEDAGOGICZNA PRZERWA W REALU 

 

3 zakaz komorkaJedna ze współautorek projektu, pani Iwona Gąsiorek, zbilansowała kolejne jego etapy. Oto, jak pisała o przebiegu i realizacji programu, a przede wszystkim o tym, co działo się w szkole.

Pierwszym etapem realizacji innowacji było przeprowadzenie na godzinach wychowawczych pogadanek nt. konsekwencji korzystania z urządzeń mobilnych. Omówiono zarówno pozytywne jak i negatywne strony korzystania z telefonów, komputerów i Internetu. Efektem zrealizowanych zajęć było wykonanie przez wszystkie klasy plakatów, na których umieszczono hasła zachęcające do aktywniejszego spędzania przerw w towarzystwie kolegów. 

 

 

Wszystkie prace wzięły udział w konkursie zorganizowanym przez Samorząd Uczniowski. Jury stanęło przed trudnym zadaniem wyboru najlepszych haseł. Ostatecznie wyniki przedstawiają się następująco:

klasy czwarte:  I miejsce - klasa 4d; wyróżnienie - 4e, 4f

Klasy piąte: I miejsce - 5a; wyróżnienie -5d i 5e

Klasy szóste: I miejsce - 6e; wyróżnienie -6a

Klasy siódme: I miejsce - klasa 7c, wyróżnienie - 7b

Powyższe klasy otrzymały pamiątkowe dyplomy i słodki poczęstunek. Natomiast nagrodą za pierwsze miejsca w poszczególnych kategoriach były vouchery uprawniające do udziału w wiosennej grze terenowej. Ponadto najlepsze hasła zostały umieszczone na pieczątkach motywujących do właściwego spędzania przerw międzylekcyjnych.

 

4 pilkarzykiDrugi etap wprowadzenia innowacji stanowiła aranżacja przestrzeni szkolnej do gier ruchowych. Podczas ferii zimowych na korytarzach szkolnych pojawiły się plansze do twistera, gry w klasy i 2 plansze szachowe. W łączniku i na parterze ustawiono również stoły do piłkarzyków. Mamy nadzieję, że będą one alternatywą dla telefonów komórkowych.      

                                                           

 

 

5 chlopak z komorkaTrzeci etap - przerwa bez „komórki”.

28 lutego 2018 r. wprowadzono pierwszą środę bez telefonu komórkowego. Zakaz jego używania obowiązywał na dużych przerwach. Uczniowie bardzo chętnie korzystali z plansz do gry w klasy i twistera oraz ze stołów z piłkarzykami. Osoby, które najlepiej bawiły się na przerwach były nagradzane przez przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego pieczątkami, na których widniały zwycięskie hasła promujące właściwe spędzanie czasu wolnego.

Tekst: Iwona Gąsiorek

Zdjęcia plakatów: Iwona Gąsiorek

Zdjęcia z rewiru świetlicowego: Jadwiga Marczuk

Kolejnym etapem realizacji innowacji pedagogicznej „Przerwa w Realu” było spotkanie w stołówce szkolnej. Organizacją sympatycznej imprezy zajęły się panie: A. Drzażdżyńska, M. Gawrońska, I. Gąsiorek, M. Pakuła, A. Sternel.

6 naglowek dzien gier plansz

Pierwsza sobota marca 2018 r. upłynęła w szkole pod hasłem:  „Zagraj na planszy, nie na ekranie”.  Uczniowie Dwunastki zostali zaproszeni do wzięcia udziału w Dniu Gier Planszowych. Celem tej inicjatywy było uświadomienie dzieciom, że warto zastąpić grę na smartfonie, tablecie czy komputerze tradycyjną grą planszową, która nie tylko pełni rolę edukacyjną, zapewnia nam dobrą zabawę, ale jest również doskonałą okazją, aby spotkać się z przyjaciółmi czy rodziną.

7 gry planszowe

Bardzo ucieszył nas fakt, że tak liczna grupa uczniów zdecydowała się spędzić to sobotnie przedpołudnie w szkole na wspólnej zabawie. Dzieci rywalizowały ze sobą w rozmaitych grach, a każdorazowo towarzyszyły temu duże zainteresowanie i radość. Na szczęcie nasi uczniowie rozumieją, że istotą potyczek na planszy jest dobra zabawa, a nie miejsce na podium.

Tekst: Magdalena Gawrońska

realPrzypomnijmy!

Głównym celem naszej innowacji pedagogicznej było wykształcenie u uczniów świadomości, iż poza telefonami i Internetem istnieje realny świat, który jest ciekawy i pełen ludzi oraz aktywności, w które warto się włączyć.

Wszystkich sympatyków naszych długoterminowych działań odsyłamy do obszernej fotorelacji z komentarzem pani Iwony Gąsiorek w aktualnościach pod hasłem prezentowanym powyżej.

 

real 2