TERMIN WYDARZENIA: 5 - 6 kwietnia 2019 r.
MIEJSCE: Szkoła Podstawowa nr 12 im. prof. Adama Wodziczki w Gnieźnie
PATRONAT HONOROWY: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty w Poznaniu; Powiat Gniezno, Państwowy Instytut Badawczy NASK, Ogólnopolska Sieć Edukacyjna
ORGANIZATORZY: Szkoła Podstawowa nr 12, Miasto Gniezno, Szkoła Podstawowa nr 3
PARTNERZY STRATEGICZNI: Microsoft, Lenowo
PARTNER TECHNOLOGICZNY: LIBRUS
PATRONAT MEDIALNY: Magazyn TIK w Edukacji, Powiatowy Portal Informacyjny Informacje Lokalne, Przemiany na Szlaku Piastowskim oraz Radio Plus, Radio Gniezno.
Informacje o konferencji można znaleźć ponadto w Internecie na następujących stronach:
http://www.gniezno24.com/aktualnosci/item/17098-szkola-w-chmurze-po-raz-czwarty
http://przemiany.gniezno.pl/przyszlosc-dzieje-sie-teraz-w-gnieznie-rozmawiano-o-zastosowaniu-cyfrowych-technologii-w-szkole/
https://tv.gniezno.pl/artykuly/czytaj/10302/iv_konferencja_szkola_w_chmurze_w_gnieznie.html Informacje
Uczestnicy reprezentowali placówki oświatowe m. in. z:
- Republiki Czeskiej,
- Dolnego Śląska,
- Gdańska,
- Gniezna,
- Kalisza,
- Poznania,
- Radomia,
- Sopotu
oraz z następujących powiatów:
- gnieźnieńskiego,
- mogileńskiego,
- żnińskiego,
- wrzesińskiego.
Specjaliści pragnęli podczas konferencji, warsztatów oraz pokazów przekazywać wiedzę dotyczącą programowania, robotyki czy wykorzystania rozwiązań chmurowych, wybranych narzędzi Office 365 czy portali edukacyjnych w procesie nauczania.
Wykłady, pokazy i warsztaty w SP 12 skupiły prelegentów i uczestników - nauczycieli z różnych szkół w Polsce.
W tym roku zawitała do Dwunastki grupa Microsoft Innovative Educator Expert'ów: Karolina Antkowiak, Łukasz Gierek, Dawid Łasiński, którzy wcześniej reprezentowali Polskę w Międzynarodowej Konferencji E2 Education Exchange w Singapurze.
PRELEGENCI:
- dr hab. inż. Wojciech Cellary- Wyzwania dla edukacji w świetle rozwoju Gospodarki 4.0
- Artur Rudnicki - Sztuczna inteligencja
- Anna Borkowska Sztuczna inteligencja.Nauczyciele i uczniowie XXI w. - jakich kompetencji potrzebują „cyfrowi tubylcy” i co mogą dać im „cyfrowi imigranci”? Prezentacja projektu - Kluby Młodego Programisty
- Kondrat Szczepaniak -Rozwiązania Lenovo dla edukacji
- Bohumír Soukup - Czy programowanie też należy do kompetencji cyfrowych nauczyciela?
- Krzysztof Kolanowski - Elektroniczna dokumentacja przebiegu nauczania to tylko wstęp do cyfrowej szkoły XXI w. i do rozwijania szeroko rozumianych kompetencji nauczycieli
- dr Krzysztof Krzywdziński - Nowoczesne podejście do nauki programowania z aplikacją PixBlocks
- Łukasz Gierek -Technologiczna magia na lekcji matematyki
- Łukasz Szczepkowski - Automatyzacja staje się prostsza
- Bohdan Pawłowicz - Ogólnopolska Sieć Edukacyjna - korzyści dla szkół, korzyści dla gmin, korzyści dla Polski
- Andrzej Musisz - Czy infrastruktura sieciowa Twojej szkoły wspiera rozwój kompetencji informatycznych uczniów? Właściwie skorzystaj z projektów OSE, CSW2020 i innych
- Ewa Sumowska - Jak Krajowy System Kwalifikacji się odnosi do kompetencji cyfrowych? - wstęp terminologiczny z elementami (krypto)reklamy
- Grzegorz Jankowski - Przedmioty informatyczne po 8-letniej szkole podstawowej. Rozwiązania tradycyjne i elektroniczne.
Ponadto przedstawiciele firm:
FOTORELACJA
CZĘŚĆ I – W OCZEKIWANIU NA PRZYBYCIE UCZESTNIKÓW KONFERENCJI
Rejestracja gości Dwunastki przebiegała sprawnie, przez cały czas trwania konferencji przy konsoli czuwał pan Jarosław Stefański, media rejestrowały kolejne wydarzenia i przeprowadzały wywiady, w stołówce można było wymienić spostrzeżenia przy smacznej kawie czy herbacie.
CZĘŚĆ II- POWITANIE ZEBRANYCH, PRZEMOWY GOŚCI, UROCZYSTE OTWARCIE KONFERENCJI
- Uroczyste powitanie przez Dyrekcję Szkoły Podstawowej nr 12 przybyłych gości (władz miasta w osobie wiceprezydenta Michała Powałowskiego, Dyrektora Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Gnieźnie, pana Mariana Pokładeckiego, Dyrektora Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Gnieźnie, pana Łukasza Kaszyńskiego, przedstawicielki Kuratorium Oświaty i Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, pani Ewy Superczyńskiej, przedstawicieli podległych Urzędowi Miasta instytucji, dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli różnych specjalności, prelegentów i wystawców, reprezentujących przybyłe na konferencję firmy.
- Przemowa wiceprezydenta Gniezna, pana Michała Powałowskiego, który wygłosił formułę otwarcia konferencji.
CZĘŚĆ III -WYKŁADY I PREZENTACJE FIRM
- Wysłuchanie wykładu inaugurującego konferencję: dr hab. inż. Wojciecha Cellary.
Tradycją stało się rozpoczynanie konferencji od wystąpienia szczególnego gościa.
W tym roku zebrani mogli posłuchać wykładu na temat przemysłu 4.0, gospodarki 4.0, Internetu rzeczy, analizy gigadanych czy fascynującego zagadnienia inteligencji roju.
Obecnym na sali nauczycielom wystąpienie Pana profesora przypomniało i uświadomiło, że nie wolno zapominać o konwergencji. Współistnienie bowiem świata fizycznego oraz świata cyfrowego (cyberświata) prowadzi do integracji, czego rezultatem jest ukonstytuowanie się świata cyberfizycznego. Środowisko cyfrowe w znaczący sposób kształtuje młodych ludzi. W nim komunikują się z rówieśnikami, z niego czerpią wiedzę, umiejętności i wzorce.
- Gość z zagranicy Bohumír Soukup jest czeskim programistą, autorem narzędzi do nauki programowania SGP Pascal, SGP Baltazar, SGP Baltie, SGP C# Studio. Podczas wykładu „Czy programowanie też należy do kompetencji cyfrowych nauczyciela?” ujawnił się jako wielki orędownik nauki programowania i kodowania, która bawi dziecko, przede wszystkim zaś uczy planowania czasem, uporządkowanego, logicznego myślenia. Idea propagowania twórczej informatyki z Baltie już na etapie szkoły podstawowej ma coraz szersze grono zwolenników.
- Wystąpienia kolejnych prelegentów i reprezentantów firm.
CZĘŚĆ IV - EKSPOZYCJA FIRM WYSTAWIENNICZYCH
W sobotę 6 kwietnia 2019 r. firma Vision Distribution oraz Mentor rozlosowały nagrody (mapy, płyty z programami, słodkości oraz po jednym małym robocie edukacyjnym TRUE TRUE). Każdy uczestnik konferencji mógł wrzucić kupon i spróbować szczęścia. Warunkiem była obecność i osobisty odbiór nagród.
CZĘŚĆ V - WARSZTATY
- Nauczycielu zobacz, jak zaskoczyć swoich uczniów.
- Jak tworzyć nowe media za pomocą urządzeń mobilnych - czyli studio foto, video w kieszeni.
- Nowoczesne metody nauczania programowania w szkołach z aplikacją PixBlocks.
- Ekosystem Skriware - drukowanie 3D i programowanie w duchu STEAM.
- Od pomysłu w głowie do modelu w dłoni- pakiet Pri8ntLab dla każdego (poczytaj, zaprojektuj, wydrukuj). Druk 3D nie musi być wyzwaniem nie do pokonania.
- Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej - jak zrealizować zadania w świetle nowych przepisów prawa używając ciekawych programów komputerowych i publikacji.
- Roboty sterowane Blockly i Pythonem za darmo - wsparcie nauczycieli informatyki.
- PyTechBrain, czyli Arduino i Python - mechatronika w połączeniu z językiem programowania - dla nauczycieli klas 7-8.
- PANTA RHEI, ECDL.... czyli co ECDL ma coś nowego do zaproponowania.
- Programowanie przez rysowanie.
- Poznajemy Ozobota Evo.
- Przedmioty informatyczne po 8-letniej szkole podstawowej. Rozwiązania tradycyjne i elektroniczne.
- Nauczanie geometrii przestrzennej z wykorzystaniem najnowszych technologii.
- Nauka programowania w 3 lekcjach.
- Microsoft Teams w rękach nauczyciela.
- OneNote on-line vs OneNote off-line.
- Personalizacja komputerów w szkole przy pomocy Office 365, Azure i Intune.
- Akademia Robotyki, czyli jak prowadzić zajęcia z programowania.
- Elektroniczna dokumentacja przebiegu nauczania to tylko wstęp do cyfrowej szkoły XXI w. i do rozwijania szeroko rozumianych kompetencji nauczycieli
- Wykorzystanie pomiarów cyfrowych w doświadczeniach na lekcjach przedmiotów przyrodniczych.
- Interaktywna klasa z urządzeniami Wacom.
- Jak wciągnąć ucznia w każdą lekcję z pomocą robota?
IV konferencja „Szkoły w chmurze - budowanie kompetencji cyfrowych w XXI wieku uzmysławia przede wszystkim dwa wyzwania:
Pragmatyczny aspekt tegoż kształcenia informatycznego - wyrabianie umiejętności niezbędnych do pracy i życia.
Formacyjny aspekt kształcenia informatycznego - wyrabianie przedsiębiorczości i innowacyjności.
W jednym i drugim przypadku istotne jest docenianie i promowanie kluczowej roli powszechnego i specjalistycznego kształcenia informatycznego.
Pozostaje mieć nadzieję, że czas spędzony w Dwunastce podczas dwudniowej konferencji stanie się dla naszych nauczycieli inspiracją do realizacji obu tych wyzwań, a instytucje nadrzędne jako priorytet potraktują doposażenie szkół w nowoczesną bazę urządzeń cyfrowych, które mogą uczynić ciekawsza każdą lekcję.
My - nauczyciele pragniemy bowiem, by nasi uczniowie mądrze i aktywnie używali technologii informacyjnych na każdym poziomie edukacji.
Tekst i serwis fotograficzny z konferencji przygotowała: Ewa Kubiak