Strona główna

Przed lutowymi feriami i w kontekście zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pjongczang przypominamy historię  starożytnych igrzysk olimpijskich oraz ich odrodzenie pod koniec XIX wieku.

Na wystawie pojawiły się trzy plansze od lat wykorzystywane na lekcjach historii przy omawianiu starożytnych igrzysk olimpijskich. Przedstawiają one:

  • starożytną Olimpię ze świątynią Zeusa, a w niej jeden z cudów świata- posąg władcy bogów wykonany z kości słoniowej i złota; także ze stadionem, gdzie zmagali się atleci oraz hipodromem- miejscem wyścigów konnych;
  • konkurencje starożytnych igrzysk olimpijskich, w tym pięciobój (bieg krótki, rzut dyskiem, rzut oszczepem, skok w dal, zapasy);
  • wskrzeszenie igrzysk olimpijskich ery nowożytnej w 1896 r. - plansza, na której widzimy twórcę nowożytnych igrzysk) Pierra de Coubertina, stadion w Atenach a także informacje o hymnie olimpijskim, haśle, zniczu oraz symbolu w postaci splecionych, kolorowych kół.

Uczniowie klas piątych, szóstych i siódmych  w ramach zadania domowego dla chętnych, wykonali interesujące prace przedstawiające:

  • pierwsze zimowe Igrzyska Olimpijskie w Chamonix w 1924 r.;
  • polskich medalistów zimowych igrzysk olimpijskich ;
  • konkurencje, w jakich będą zmagali się zawodnicy w Pjongczang.

Tekst i zdjęcia : Maria Szczepaniak

Ten ciekawy projekt działań edukacyjnych na lekcji historii w Dwunastce nie tylko zaktywizował uczniów, ale był też dobrym zwornikiem między tradycją igrzysk olimpijskich a współczesnymi wydarzeniami sportowymi.  (dopisek red. EK)

 showcase schools badge

200smi